Snakehead of Jungle Perch?!

Het was weer tijd voor vakantie! Na een jaar lang werken was het weer tijd voor onze jaarlijkse vakantie. Dit jaar besloten we om naar Thailand te gaan. We waren er al eens eerder geweest, maar toen slechts voor een paar dagen. Dit keer zouden we een rondreis gaan maken om zo van noord naar zuid te gaan. Natuurlijk zou ik ook een paar dagen gaan vissen met Tap, ondertussen een goede vriend geworden van ons. Ook dit keer zou ik mijn kansen gaan wagen op een groot natuurlijk reservoir voor de snakehead, en dat zou niet makkelijk blijken…
Voor dat het zover was hadden we eerst een week in het noorden van Thailand, en daar hebben we talloze tempels bezocht, de Golden Triangel en ik kwam ook nog een ‘hengelsportzaak’ tegen. Toch wel iets anders als een hengelsportzaak in Nederland!

20151130_103014web

Hierna vlogen we van het noorden terug naar Bangkok, en daar werden we opgewacht door Tap. Koffers ingeladen en we reden direct door naar een winkelcentrum, want daar was een Thaise hengelsportbeurs aan de gang, iets wat ik natuurlijk graag wilde bezoeken. Entree, echt niet! De beurs was vrij voor iedereen, en het was vol! Ik keek mijn ogen uit, veel Japanse items waren er te koop en ook heel veel oppervlakte kunstaas. Een ‘vervelende’ tik van mij is om toch altijd weer wat te kopen, ook al gebruik ik het niet of nauwelijks in Nederland. Oppervlaktekunstaas is zo’n tik…waarom? Vaak ziet het er erg gaaf of apart uit en dan wil ik het gewoon hebben. Achteraf denk ik dan vaak, ‘waar ga ik dat gebruiken?’, maar ach we zien het maar als de hobby in de hobby.

20151205_222534web

Tijdens mijn wandeling over de beurs kwam ik de stand tegen van Sebastiaan, een Nederlander die al tig jaren in Bangkok woont en werkt als chefkok in een groot hotel. Hij heeft daar zijn eigen merk opgezet ‘Farang Ba Creations’ en verkoopt oa kunstaas om op snakehead en jungle perch te vissen. Ook heeft hij nu een eigen woonboot voor de verhuur op een groot reservoir genaamd Srinakari Dam Si Sawat. Dit kun je huren om daar te gaan vissen, en het ziet er schitterend uit! Bekijk het eens op Facebook: The Angler’s Boathouse. Ben je toch bezig, bekijk dan ook eens zijn Facebookpagina: Farang Ba Creations.

20151205_154451web

Ook was Megabass goed aanwezig, en daar heb ik mijn ogen uitgekeken. Schitterende grote stukken kunstaas zitten er aan te komen, maar of ze ook in Nederland uit zullen komen, dat weet ik niet. Het onderstaande model sprong mij direct in het oog, gemaakt speciaal voor de USA markt, maar ook in Nederland zal deze het perfect doen.

20151205_161024web

Daarnaast natuurlijk veel (Daiwa) reels die ze zelf hebben getuned, en er zitten wat juweeltjes tussen. Ook mega kunstaas wat zelfs in Nederland door weinig vissers zal worden gebruikt, maar het was leuk om naar te kijken!

20151205_161031web

Naast Megabass was oa Rapala aanwezig en zij hadden een limited edition popper op de markt gebracht, helaas kon ik deze niet vinden op de beurs!

20151205_162000web

Nadat de beurs bezocht was gingen we uit eten en was het tijd om ons hotel op te zoeken. De dag erna was ik jarig en zaten we op de fiets door Bangkok heen. Een schitterende ervaring die ik iedereen kan aanbevelen. Co van Kessel is de naam van dit bedrijf en je ziet een hele andere kant van Bangkok.
Toen was het tijd om te vissen! Samen met Tap reden we om 05.00 uur aan naar Kaeng Kra Chang, een enorm reservoir ongeveer 2 uur rijden vanuit Bangkok. Daar aangekomen ontmoete ik Ae, een zogenaamde Thaise bootman en een zeer fanatiek en bekend visser! De ‘opgevoerde grasmaaier’ werd opgestart en daar vlogen we over het meer heen, opzoek naar de snakehead! Tap overhandigde mij een hengel met een weedless kikker en het werpen kon beginnen. Zoals gewoonlijk was het weer even wennen, daar dit soort kunstaas vele malen lichter is als wat wij gebruiken, en de eerste pruiken waren al snel een feit. Gelukkig kreeg ik het al snel onder de knie en kon ik naast het vissen ook gaan genieten van het geweldige uitzicht, wat een schitterende omgeving!

Na een paar uur gooien was daar eindelijk de eerste actie. Ik zag een snakehead jagen en gooide de kikker er vlakbij. Ik draaide als een malle in, en een boeggolf volgde mijn kikker. De eerste keer was mis, de tweede keer ook, maar de derde keer had de snakehead de kikker te pakken. Bij het meeste kunstaas moet je direct aanslaan, bij deze kikkers niet. Je moet 5 seconden wachten, de lijn strak draaien en als je dan de vis voelt moet je slaan. Dit deed ik, maar sloeg volledig mis! Balen, maar er zouden nog meer kansen komen.

Ik wierp en wierp, maar er was weinig actie te bekennen. Op een gegeven moment besloten we daarom te switchen naar een slanke Rapala plug om zo kans te maken op een jungle perch. Dit zijn zeer fanatieke rovers die als een malle op je kunstaas klappen. Dit gebeurde regelmatig, en ook al waren ze niet groot, de sport was enorm.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De dag verliep snel, en tegen de schemering besloten we weer te vissen op de snakeheads. In deze tijd kreeg ik nog 3 aanbeten, maar helaas wist ik er geen 1 te verzilveren. Of ik het niet goed deed, of de vissen het kunstaas niet goed in hun bek namen weet ik niet te zeggen. Gelukkig mocht ik nog wel 7 jungle perch op mijn naam schrijven, en daar was ik zeer content mee!

Tegen 21.30 uur kwamen we weer aan in het hotel, nam ik snel een douche en dook ik het bed weer in, want de volgende dag om 05.00 uur zou Tap weer voor de deur staan. Dit was ook zo, en voordat ik het wist stond ik weer met kikkers in de rondte te gooien. Het bleek een zeer taaie dag te worden, want de eerste uren was er geen teken van leven te bekennen! Ae besloot de andere kant van het meer op te gaan, en wist daar een smal gedeelte van het meer te liggen. Een gedeelte waar de snakeheads afpaaien en hun jongbroed mee naar toe nemen voor bescherming. Dit was echt een idyllische omgeving en deed me denken aan de Amazone. En terwijl ik een beetje stond te dagdromen in een schitterende omgeving kreeg ik me toch een aanbeet! De vis had zich zelf gehaakt, dus ik mocht direct aan de bak. Niemand wist wat het was, was het een grote snakehead of een hele grote jungle perch?! Het bleek om het laatste te gaan, en Tap en Ae gingen door het lint! Het is namelijk niet gewoon dat een jungle perch blijft hangen aan een weedless kikker, maar deze wel! Volgens beide heren ging het over een exemplaar van ongeveer 2kg.

Ae was ook aan het filmen, want hij is een zeer fanatiek Facebook blogger over zijn avonturen en wilde dit echt wel delen. Er werden wat foto’s gemaakt en de vis kreeg zijn vrijheid weer terug. Handen werden geklapt en vol goede moed gingen we door, maar het mocht niet baten! De hele dag heb ik geen stootje meer gekregen, maar dat maakte niet uit. Ik mocht vissen in een schitterende omgeving en het is en blijft vissen! Tegen 18.00 uur nam ik afscheid van Ae en gingen Tap en ik op weg terug naar Bangkok. In totaal wist ik 8 jungle perch te vangen, en helaas geen snakeheads. Toch heb ik 2 super dagen gehad, wat een ervaring is het toch om te vissen in Thailand op zo’n mega water!!

Ik nam afscheid van Tap om de dag erna verder te reizen naar het zuiden van Thailand. We verbleven op schitterende plaatsen, oa bij de beruchte River Kwai, daar waar gevangenen in de Tweede Wereldoorlog een brug moesten bouwen.

Ook verbleven we in ‘Our Jungle House’, een geweldige locatie in het nationaal park Khao Sok. Hier hebben we een dag en nacht safari gedaan en schitterende beesten mogen spotten.

20151213_211352web

Op onze laatste locatie in Ao Nang (Krabi) zaten we op een resort in een bungalow welke aan het water lag. Tijdens mijn eerste verkenningstocht zag ik al wat vissen jagen, maar kon niet direct thuisbrengen welke vissen dit waren. Uiteindelijk een hengeltje uitgegooid en het bleek om barramundi’s te gaan.

20151215_090136web

Deze rovers komen oorspronkelijk uit Australië, maar worden volop gekweekt in Thailand om te bevissen. Deze vissen zijn zeer acrobatisch en zelfs de kleinste vissen geven een sport van jewelste. Vissen overdag had weinig zin, het was te heet. Ze begonnen pas met jagen in de schemering, en toen wist ik mijn eerste te vangen op een Rat-a-Tat.
Hierna verspeelde ik er nog een paar, haken recht gebogen, splitringen gesloopt en zelfs bevestigingsogen van de jerkbaits zelf (Salmo Slider 7cm) werden compleet verbogen. Ik kan je nu wel vertellen dat deze rovers hoog op mijn lijst zijn komen te staan…ooit toch maar eens terug naar Australië!
Ook een bezoek aan de King Cobra show ontbrak niet tijdens ons verblijf in Ao Nang (Krabi), en dat was echt absurd! Jonge kerels deden een show met verschillende soorten giftige slangen, waaronder de King Cobra. Ze lieten ons zien dat ze nog steeds giftanden hadden, en als ze dus gebeten zouden worden een groot probleem zouden hebben.

20151216_140453web

Hierna vlogen we naar Bangkok om daar de laatste dagen te verblijven. Hier bezochten we nog een viszaak en wat dierenspeciaalzaken. Met een luxe brunch sloten we ons verblijf af in het schitterende Thailand en namen we afscheid van onze vrienden Tap en May. Het waren weer geweldige weken in het land van de glimlach, Thailand!

Mocht je er ooit naar toe gaan, en je wilt vissen, twijfel niet en neem contact op met Tap! Hij spreekt vloeiend Engels, is zeer goed in zijn communicatie en geeft waar voor je geld. Je kunt kiezen om op een vijver te vissen op bv barramundi, arapaima, siamese karpers, roodstaart meervallen of je kunt de uitdaging aangaan en gaan vissen op een groot reservoir op de snakehead en jungle perch. Dat laatste is niet makkelijk, maar je zult vissen in een adembenemende omgeving waar je snoeiharde aanbeten kunt verwachten.

Bezoek zijn website eens: www.bkkfishingguide.com en indien je interesse hebt, mail hem! Hij reageert snel en in perfect Engels. Ik heb met redelijk wat gidsen mogen vissen in het buitenland, Tap staat op nr 1 qua service! Hij doet echt alles om het je naar je zin te maken, en je komt niets te kort. Ook op Facebook is hij te vinden: Bangkok Fishing Guide Services. Geef hem een like en neem contact op met Tap via een bericht, ik weet bijna zeker dat je binnen 2 uur een antwoord hebt. Let wel, het is daar 6 uur later als in Nederland.

Voor nu is het weer gedaan met vakanties, en moet ik weer flink aan de bak! Wel zijn de plannen voor de volgende keer in Bangkok al gesmeed, 2 dagen op de rivier vissen!
Wellicht wil iemand die uitdaging al aan gaan samen met Tap…een onvergetelijke ervaring is verzekerd!