Ierse dromen (3)

Ben en ik stonden op en we hoorden de Ierse wind al gieren door de straat. We keken naar buiten en zagen dat het goed mis was, windkracht 4-5 en dat is heftig voor ieder meer in Ierland. Herman bracht ons naar het eerste meer wat hij in gedachte had, maar hier was niet te traileren door de wind.

Aangekomen bij de andere optie was dit ook het geval. Hier werd de boot wel te water gelaten, maar sloeg direct naar de kant toe en was gewoon niet van de kant af te krijgen. Overal lagen rotsen, dus achteruit varen was ook geen optie. Na een heel geworstel om de boot weer op de trailer te krijgen had Herman nog 1 optie voor ons en dat zou wel gaan bleek snel.

Aangekomen bij een heel klein meertje gleed de boot te water en konden we eindelijk vissen. Het was ondertussen half 1 geworden, maar het meertje was zo klein dat we de snoeken zo zouden moeten kunnen vinden. Dit gebeurde ook heel snel, en tijdens de eerste drift wist Ben al direct 4 snoeken te vangen.

Het waren geen grote snoeken, maar we hadden actie. We dachten nog aan Ed en Piet, welke op Lough Derg aan het vissen waren. Ze zouden het achteraf zwaar hebben gehad, met enorm hoge golven en weinig vangsten, maar ook nu hadden ze weer vis gevangen.

Bij ons was het slag snoek, of beter gezegd snoekjes, niet groot, maar wel erg agressief. Ze vielen ons kunstaas lekker fel aan en we mochten dus ook met enige regelmaat ‘aan de bak’. Met de toekomst zit het wel goed op dit meertje.

Tegen 18.00 uur kwam Herman ons weer ophalen en gingen we voldaan van het water af. Herman had stinkend zijn best gedaan om ons te laten vissen en dat was gelukt!! Eenmaal aangekomen bij Herman besloten we ook nog eens een goed kijkje te nemen in zijn hengelsportwinkel, welke naar de B&B ligt. Hij heeft talloze stukken kunstaas hangen waarmee goed te scoren is op Lough Derg en/of East Clare Lakes.

Afgelopen winter heeft Herman ontzettend goed gevangen met de pluggen van Hybrida. Dit Duitse merk is in ons land eigenlijk niet bekend, maar Herman zweert erbij. De Ierse winters zijn erg zacht, waardoor er ook in december en januari erg goed te vissen is op snoek. Ligt het water bij ons dicht, dan dobbert Herman nog met zijn boot op Lough Derg en vangt al trollend veel en grote snoek!!

Ook de trouts van Ultimate Clever / I.T.T. / Jenzi (en welke andere leverancier ook) doen het ook perfect op Lough Derg. De bezoekende Franse snoekvissers zijn er helemaal weg van en we hebben ze soms ook met 5 stuks tegelijk zien vertrekken.

De eigen collectie van Herman hangt ook aan de muur en hier zie je nog veel oude vertrouwde pluggen en jerkbaits bij hangen die nu eigenlijk niet meer worden gebruikt. De gaten zitten er fors in, dus ze zijn allemaal al eens te grazen genomen op Lough Derg.

De laatste dag was alweer aangebroken. Op dag 1 zaten we er allemaal nog fris en fruitig bij tijdens het ontbijt, op de laatste dag waren we toch allemaal vrij vermoeid geraakt door de zware visserij. De hele dag in de wind staan, balanceren op een boot en de lange dagen hadden hun tol geëist.

Voor alle duidelijkheid, Piet is de linker en Ed de rechter. We hebben deze mannen goed leren kennen tijdens onze vakantie en genoten van hun aanwezigheid. De meest gekke dingen zijn ter sprake gekomen en we gaan zeker nog eens samen op pad, daar beide heren wateren bevissen die wij nog niet/nooit hebben bevist, maar wel veel over hebben vernomen.

Ook de laatste dag ging Herman met ons mee, de wind kwam uit de perfecte richting volgens hem, dus we zouden zeker wat snoeken moeten kunnen pakken! Lough Derg was het strijdtoneel en voordat we het wisten smeten we ons kunstaas weer te water. Het was Herman die de eerste van de dag wist te vangen en daarmee ‘sukkel af’ was.

De tweede vis kwam bij mij aan mijn kunstaas hangen, de vis had de Loki goed gepakt en kwam een paar keer kopschuddend het water uit. Hierdoor vloog de Loki uit zijn bek, maar wist toch nog net te blijven hangen aan de lippen van de snoek.

We smeten en we smeten, maar het mocht, ondanks dat de wind uit de juiste richting kwam voor de stekken (west), niet baten. De snoeken vlogen niet als wilde beesten op ons kunstaas, maar door stug door te vissen wisten we allemaal toch nog ons visje te vangen. Werpend vingen we overigens alles, trollend wisten we niets te pakken.

Tegen het einde van de dag was het Herman die de beste vis van de dag wist te pakken op de Fatal Attraction, en deze vis had er echt zin in!! Herman kreeg een klap, zette de haak, maar de snoek deed niets?! Toen deze eenmaal bij de boot kwam zagen we ook waarom, de Fatal Attraction zat verticaal in bek van de vis!!

Bij de boot ging de vis toch nog even los, maar Herman wist deze te pakken voordat ze de haken wist te lossen. Het ging om een prachtig exemplaar, welke de 90cm toch echt wel passeerde. Meten hoefde van Herman niet, en daarmee verdween de snoek met een ferme klap van haar staart de diepte in.

Daarmee was de vakantie ook afgelopen, het laatste uurtje liet geen enkele vis zich nog zien en besloten we bijtijds naar de helling te varen. We hadden genoten van 6 dagen bikkelen op het grote en kleine Ierse water en hebben de kracht van de Ierse snoeken weer mogen beleven.

De boot lag zo weer op de trailer en daar gingen we weer op weg naar de B&B van Herman. Hier werden de stukken kunstaas weer ontdaan van de dreggen, de hengels in de koker gestopt en de tassen ingepakt.

Het avondeten werd genuttigd en Piet en d besloten tijdig naar bed te gaan, daar ze pas tegen 04.20 de bus zouden nemen naar Dublin Airport. Voor Ben en mij lag het anders, wij hadden de bus van 01.20 uur vanuit Birdhill. We dachten even een avondje door te halen, maar de Ierse life muziek viel een beetje tegen, dus kropen we ook nog voor 2 uurtjes ons bed in. Dit was een slim idee, want beide vielen onze ogen zo dicht en voordat we het wisten zaten we in de bus op weg naar Dublin Airport. Om half 10 Nederlandse tijd zat ik al thuis en was de vakantie voorbij!

We hebben weer een geweldige tijd gehad bij Herman! Hij heeft zijn zaakjes perfect op orde, van de boten tot aan het eten, alles is top geregeld. Mocht je eens naar Ierland willen en je geen zorgen willen maken over het eten, de huisvesting en alle andere zaken, bezoek dan eens zijn website: www.fisherman.nl en ik weet zeker dat je een top vakantie gaat beleven!