Ierse dromen (2)

Dag 1 was voorbij gevlogen en dag 2 stond weer voor de deur. Wederom mochten we genieten van een heerlijk Iers ontbijt om daarna de auto in te stappen om de boot te halen. Eigenlijk was het plan om alle dagen op de East Clare Lakes te gaan vissen, maar dat plan werd toch nog aangepast en vandaag zouden we gaan vissen op Lough Derg. Echter beloofde het al niet veel goeds, want tijdens het inpakken van mijn lunchpakket zag ik een banaan liggen…

Nu zullen sommige wel denken, ja wat maakt dat uit? Voor mij veel, bij mij gaan er geen bananen mee op een vistrip. Mijn vismaat mag er best 1 meenemen, maar dat geeft ongeluk tijdens een visdag. Dit heb ik ooit eens vernomen in Australië en sindsdien doe ik hier aan. Vismaten moeten hier altijd hard om lachen, maar ook een Robert-Paul is er op terug gekomen, daar het verhaal dat bananen ongeluk brengen ook in een musky boek stond.

Ben en Herman konden er flink om lachen, maar ik bleef bij mijn standpunt en liet de banaan thuis. Dit was een slimme zet, want de dag verliep erg taai. Ik was de enigste van ons 3 op de boot die snoeken wist te vangen. De eerste klapte hard op de Fatal Attraction, welke ik al jerkend binnen viste. Dit werkt erg goed, ik las dan ook een paar pauze momenten in en dat zijn toch vaak de momenten dat de snoek het kunstaas te grazen neemt.

De tweede snoek van de dag kon mijn Torob niet laten gaan en viel deze ook zonder blikken of blozen kei hard aan. De rest van de dag bleef het stil, we kregen ook geen actie meer. Volgens Herman lag het aan de windrichting, temperatuur van het water (net 10 graden) en het feit dat er geen planten stonden. Ik blijf er bij dat het lag aan de bananen bij het lunchpakket!

De avond werd weer afgesloten met een lekkere maaltijd en wat biertjes. Heerlijk is dat in Ierland, even nergens aan denken, vissen – eten – drinken en dat is het, op en top vakantie gevoel!

De derde dag brak alweer snel aan en toen we eenmaal beneden aan kwamen gaf Herman aan dat hij zich niet zo lekker voelde. Hij gaf direct aan dat hij geen lange afstanden kon rijden, en daarmee een East Clare Lake niet mogelijk was. Beide vonden we dit geen probleem, de stekken op Lough Derg kennen we wel, en opgeven doen we niet zo snel, dus we gingen de uitdaging aan. Een uitdaging werd het! De wind was extreem hard, hoge golven en weinig vis die actief was.

We maakten driften over de mooiste taluds, lieten ons kunstaas prachtige dansende bewegingen maken onder het wateroppervlak, maar het mocht niet veel baten. Aan het einde van de dag hadden we ieder 2 stuks gevangen, maar daarnaast geen enkele andere actie gehad. De Torob en Buster Jerk wist ze over de streep te trekken.

Ed en Piet hadden het ook zwaar op Lough Derg met de harde wind en hoge golven. Zij besloten niet te gaan werpen, maar te gaan trollen in de luwte. Dit bracht ze 2 vissen in de boot, beide boven diep water gevangen.

Eenmaal in de B&B werd alles nog eens rustig besproken en zochten we onze weg naar de pub weer op. Het waren taaie dagen, maar dat kun je altijd tegen komen als je op visvakantie gaat.

Dag 4 werd door ons weer gevist op een East Clare Lake. Dit meer hadden we op de eerste dag ook al bevist, dus we wisten waar we moesten zijn. Herman zorgde dat de boot netjes te water kwam, en kort daarna kozen wij het ‘ruime sop’, op weg naar onze eerste stek.

Stek 1 was een talud wat van 1,5m redelijk schuin afliep naar 6m water. Normaal gesproken stonden er bovenaan het talud velden met fonteinkruid, maar dat was nu niet het geval. Daarom besloten we wat dieper te vissen met de Torobs. Deze hybride jerkbaits kun je langzaam en diep vissen, en dat zorgt er voor dat ook een wat tragere vis toch nog een schot zal wagen.

Dat we de juiste stek te pakken hadden bleek al snel, want Ben pakte in een korte tijd direct 2 vissen. Iedere drift 1 vis, en als dat zo door zou gaan, dan zou het een leuke dag worden! Vis 3 was van een iets groter kaliber, en liet Ben even zweten, maar Ben kwam als winnaar uit de bus.

Een prachtige volle vis van 92cm kon de Torob niet weerstaan en greep deze boven 4m water. De jerkbait zal een 2m diep hebben gelopen, perfect dus. Het hele gebeuren heb ik ook gefilmd, altijd leuk om terug te zien!

Wat hebben ze toch ook een stoere kop die grote snoeken. De ‘bazen’ van de onderwaterwereld en geen 1 is hetzelfde.

De driften erna wisten we nog 2 snoeken bij te vangen, en beide vielen ook weer voor de Torob.

Na deze 5 snoeken besloten we te verkassen naar het andere meertje. Op weg hier naar toe kwamen we nog 2 Franse snoekvissers tegen, welke vroegen hoeveel we er al hadden. Toen we onze hand opstaken met 5 vingers omhoog, viel de mond van 1 van deze Franse vissers zo ver open, dat ik bijna zijn amandelen kon zien. Hij kon het echt niet geloven!! De Franse vissers visten echter compleet anders, met klein kunstaas op de ondiepe platen. Dit kan werken, maar wij hadden al snel door dat het niet de tactiek was voor dit moment. De vis was nog traag, er waren geen planten aanwezig op de ondiepe platen en de aasvis lag ook nog dieper. Traag gevist kunstaas was dus ook de manier, althans voor ons.

Op het andere meertje was de kant waar de wind op stond niet meer productief. We hebben er een tig aantal uren aan besteedt, maar het mocht niet baten. We besloten daarom het meer eens rond te gaan trollen. Ben zei gekscherend ‘je zult me vast en zeker gek vinden, maar ik ga slepen met mijn Buster Jerk’. Nou zo gek was dat niet, want dit was het eerste kunstaas wat werd gegrepen tijdens het trollen!

Het kan dus echt, trollen met jerkbaits! Natuurlijk is niet elke jerkbait geschikt, maar bv. een Buster Jerk of een Slider zijn perfect te trollen. Dit zijn beide jerkbaits van het type glider en doen het dus perfect achter de boot. Probeer het eens, wie weet reageren ze op je thuiswater wel helemaal lyrisch op een gesleepte jerkbait.

De boot werd weer op koers gelegd en nog geen minuut erna vloog mijn steunhengel, met daaraan een Spro BBZ Fast Sink swimbait eraan, lekker krom. De vis gaf een goede sport aan de langere steunhengel.

We besloten dit gedeelte van het meertje secuur uit te gaan vissen en dat leverde nog een aantal vissen op. Zo ook een snoekje die de nieuwe Loki niet kon laten gaan. Ik heb gemerkt dat als een snoek de Loki echt wil hebben, er volledig over heen zal schuiven. Zorg dus altijd dat je goed onthaak gereedschap bij je hebt, een lange puntbektang en een knipper, met grote voorkeur een Knipex.

We sloten de dag af met 12 snoeken, helemaal geen slechte dag. De afmetingen waren echter niet extreem groot, 92cm was de grootste, de rest allemaal om en nabij de 70cm. Ik spreek soms wel eens vissers die denken dat in het buitenland de snoeken allemaal je boot in springen. Dit is absoluut niet zo, en vaak moet je er nog vaak extra hard voor werken in het buitenland. Je moet voor het gehele plaatje naar het buitenland gaan om te vissen, het lekkere eten, het weer (althans op zonnige bestemmingen) en het plezier met je vismaat.

In de B&B werd de dag weer besproken met onze nieuwe vismaten en samen liepen we naar de pub toe. Naarmate de vakantie vorderde, werden de verhalen achter de potten bier ook groter! Het was lachen gieren en brullen met Piet en Ed, en dat is ook heel wat waard.

In het laatste deel beschrijf ik de laatste 2 visdagen in Ierland, welke ook weer veel van ons eisten, maar ons ook weer veel moois brachten!