Ierse dromen (1)

Ieder jaar hikken we toch tegen dat gesloten seizoen aan, 2 maanden niets doen. In feite kun je dus stellen dat onze hobby, onze verslaving is geworden. Niets mis mee natuurlijk, alleen hoe de drang om te vissen vervullen in die 2 maanden?

Regelmatig trekken we er dan op uit met de penhengel en wat blikken mais om karpers te vangen in een kleine plas of sloot, maar toch blijft het kriebelen om je kunstaas te pakken en daarmee te vissen. Een manier om deze drang van het vissen met kunstaas te vervullen is om in het gesloten seizoen naar het buitenland te reizen, waar je wel met kunstaas mag vissen. De keuze voor veel mensen wordt dan gemaakt tussen Zweden of Ierland. Voor Ben en mij  viel onze keuze vrij gemakkelijk op Ierland en het daarbij horende Lough Derg en de East Clare Lakes. We ‘kennen’ het water en weten wat we kunnen verwachten…of toch ook weer niet?

Na een korte mailwisseling met Herman Molenaar van FisHerman (www.fisherman.nl) werd er besloten eens iets anders te doen. Normaal gesproken boek je een vakantie in Killaloe met de bedoeling om iedere dag op Lough Derg te gaan vissen. Echter tijdens een eerdere vakantie in Ierland samen met Robert-Paul op Lough Derg (zie deze verslagen http://www.rozemeijer.com/blog/2011/06/15/meedogenloos-derg-2011-part-1/ & http://www.rozemeijer.com/blog/2011/07/05/meedogenloos-derg-2011-part2/) werd er als eens geopperd om terug te gaan naar Ierland en om dan enkel en alleen de East Clare Lakes te gaan bevissen, welke we toen ook 2 dagen hebben bevist (zie deze verslagen http://www.rozemeijer.com/blog/2011/07/12/intens-east-clare-1/ & http://www.rozemeijer.com/blog/2011/07/15/intens-east-clare-2/ ).  Dit werd overlegd met Herman, een plan werd gesmeerd en op 4 mei 2013 zouden we wederom landen op Dublin Airport voor een weekje vissen in Ierland!

De tijd vloog voorbij en voordat we het wisten zaten Ben en ik al in het vliegtuig richting Herman. Het voorbereiden was ook vlot gedaan, na enkele malen Ierland wisten we wat we mee moesten nemen en wat juist niet. We hadden vooral veel jerkbaits bij, daar onze intentie was om veel werpend te gaan vissen. Denk hierbij aan de Torob, Bössel, Tracker, Obro, Buster Jerk, Tybrid en Fatboy. De meeste van deze jerkbaits zijn, zoals wellicht is opgevallen, zogenaamde hybride jerkbaits. Deze laten zich vaak wat dieper en langzamer vissen, iets wat in Ierland vaak goed kan werken. Daarnaast hadden we ieder 2 spinnerbaits en 10” spinners bij en wat trolpluggen zoals de Kinetic, Triple Pike Fighter, Tyson en Ernie. Niet te veel, maar net genoeg om te kunnen proberen wat werkt. Rubber hadden we nauwelijks bij, enkel een Red October Ninaja Tube en een Castaic forel imitatie, welke eenmaal in Ierland aangekomen niet bleek te functioneren.

Aangekomen op Dublin Airport aten we een broodje en besloten we de bus van J.J. Kavanagh op te gaan zoeken. Deze bus rijdt 8x per dag van Dublin Airport naar Birdhill, daar waar Herman je komt afhalen. Helaas hadden we de bus net gemist en moeten Ben en ik anderhalf uur wachten. Tijdens het wachten kwam er iemand voorbij lopen die wel veel interesse toonde in onze hengelkoker. Wellicht een andere visser?! Dat bleek idd zo te zijn, want 15 minuten later kwam dezelfde persoon voorbij en vroeg in het Engels aan Ben of we gingen vissen. Dit werd bevestigd en toen viel bij beide partijen het kwartje, we zijn allen Nederlanders, en we gingen ook allemaal dezelfde kant op, naar Herman! Handen werden geschud met Eduard (oftewel Ed) en Piet. Twee enthousiastelingen uit Noord-Holland welke vol plezier hun verhalen vertelden over het vissen op de verschillende wateren die Noord-Holland rijk is. De tijd vloog voorbij, zowel nog wachtend op de bus als in de bus en voordat we het wisten konden we de handen schudden met Herman in Birdhill. De kokers en koffers werden ingeladen en daar gingen we, op naar de B&B van Herman.

Daar aangekomen werd direct het kunstaas uit de koffer getrokken en voorzien van de nodige dreggen. Haal je de dreggen van je kunstaas af en je doet ze dan in je tackle tainer, dan scheelt dit een hoop ruimte. Eenmaal op locatie besteedt je even 10 minuten aan het hermonteren van je dreggen en klaar ben je.

We hadden weer genoeg nieuwtjes, Herman was vooral benieuwd naar zijn cadeau, een Tybrid en een Loki. Herman Molenaar heeft namelijk naast zijn B&B ook nog een groothandel, welke de naam WeirdFisherman draagt en hij is de exclusieve verdeler van Rozemeijer, en vandaar dat hij van ons ook 2 test exemplaren kreeg.

Om hier nog even kort op in te gaan; Ultimate B.V. is aan het einde van 2012 gestopt. Hiermee is toen een einde gekomen aan de verdeling van o.a. Rozemeijer. Oud collega Marcel Uljé heeft nu echter een nieuwe groothandel opgezet, welke de naam Dutch Tackle Company (kortweg DTC) draagt, en deze verdeeld op moment van spreken o.a. Rozemeijer, PB Products, Carp ‘R Us en Extra Baits. Deze groothandel is te vinden op Facebook, zoek op ‘Dutch Tackle Company’ en je zult hem vinden. Geef de pagina een ‘Like’ en je blijft op de hoogte van al het nieuws. Het nieuwe kunstaas van Rozemeijer (Loki, BabyBoom & Tybrid) zal dus ook snel in verschillende winkels te vinden zijn!!

De dreggen zaten al snel aan het kunstaas, de kamers werden verdeeld en we besloten een hapje te gaan eten. Al snel bleek dat we alle 4 behoorlijk konden lullen over onze hobby en daarmee vloog de avond voorbij. Snel sloten onze ogen toen we in bed lagen, want de dag erna was het de eerste visdag! Piet en Ed gingen samen met Herman op pad op Lough Derg, Ben en ik zouden op een East Clare Lake gaan vissen.

In de ochtend kregen we een goed Iers ontbijt voor onze neus gezet, om hierna de weg naar het water te nemen. Wij moesten een stukje rijden, maar eenmaal daar vielen Ben en ik even stil, een prachtig meer in een schitterend Iers landschap zouden we gaan bevissen. Na wat korte tips van Herman werd de motor aangezet en zochten we de eerste stekken op.

Het kunstaas werd geselecteerd en we begonnen met vissen. Vlak voor onze vakantie had ik nog wat Torob’s gekocht. Deze jerkbait heeft mij in de laatste maanden van het seizoen in Nederland enkele prachtige vissen en momenten opgeleverd, vandaar dat ik ook direct met een Torob begon. Ook Ben besloot af te trappen met een Torob, en het was die welke na al enkele worpen in het Ierse water werd gegrepen door een Ierse snoek!

Het meer wat we aan het bevissen waren bestond uit 2 delen, het eerste deel was zo te bereiken vanaf de trailerhelling, het tweede gedeelte konden we enkel bereiken door de boot door  een kleine smalle doorgang heen te manoeuvreren.

Daar aangekomen besloten we de kant te bevissen waar de wind op stond. Eerst even een trolletje langs de kant af om het talud te bepalen en toen dat eenmaal gevonden was, werden direct de eerste vissen gevangen! Ben’s Fatal Attraction werd boven wat dieper water hard gegrepen door een fanatieke snoek. Dit zet ons toch iedere keer weer aan het denken, waarom vissen wij in Nederland eigenlijk zo weinig boven ‘diep’ (lees 5m+) water…

Dat het trollen boven het diepere gedeelte van het talud een slim idee was, bleek ook bij mij snel. Mijn Kinetic kreeg eerst een harde klap te voortduren, maar die vis wist de Kinetic te lossen. Echter een paar meter verder was er wederom een snoek van plan om de Kinetic te grazen nemen, maar in plaats van een lekker stuk vis in zijn buik, mocht hij met mij op de foto.

We hadden inmiddels de kant goed afgevist en besloten de boot dwars op de wind te leggen en eens wat driften te gaan maken over het talud heen. Hierbij maakten we wederom gebruik van hybride jerkbaits, daar de wind te fors was om met gliders te vissen. Ben trapte af met zijn Aad Dam XL, een bewezen jerkbait in Ierland. Bij zijn tweede worp was het raak voor hem!

In diezelfde drift kreeg ik net op het randje van het talud een doffe knal op mijn Torob, ik zette de haak en voelde meteen dat ik te maken had met een goede vis. Haak je een kleintje, dan zie je deze snel in het oppervlak hangen, deze snoek bleef lekker diep en besloot even goed te knokken. Ben pakte vlug de camera om alles eens te filmen, want zulke beelden kijken we graag nog eens terug na onze vakantie.

Het ging hier om een vis die precies de meter wist aan te tikken, en laten we elkaar geen mietjes noemen, toch wel de vissen waarvoor we op vakantie zijn gegaan. Je weet dat ze ook in het buitenland niet zo maar in de boot springen, maar toch hoop je altijd op een x aantal van dit soort snoeken in de boot.

De Torob was goed gegrepen, tijdens het hangmoment is deze naar binnen gewerkt. Daarom is van groot belang dat je onderlijnen perfect in orde zijn, liever iets te zwaar als te licht. Ik gebruik 100lb titanium van Knot2Kinky welke ik bij www.lureparts.nl heb besteld.

De vis werd netjes terug gezet in haar element en we gooiden lekker door. Ieder keer positioneerden we de boot zo dat we een nieuw stuk van het talud pakten, om zo de kans op een snoek te vergroten. Soms hadden we driften waar we geen actie bij kregen, andere driften leverden wel weer actie op. Heb je eenmaal een kunstaas gevonden wat ze willen pakken, wissel dan niet, maar blijf stug door vissen met da stuk kunstaas, het is een kwestie van tijd voordat er een groter exemplaar op zal knallen.

Nadat we het talud zorgvuldig hadden afgeworpen, en wat snoekjes hadden gevangen, besloten we tijdens het nuttigen van ons lunchpakket (wat overigens iedere dag anders en heerlijk was!!) een stukje te gaan trollen. En tijdens het trollen in Ierland hoef je echt geen 3-4m water aan te houden hoor, zo getuigd de onderstaande foto.

Niet veel later kreeg ik een ram op mijn steunhengel waaraan een Little Ernie ging. In eerste instantie had ik weer het idee dat ik een fors exemplaar te pakken had, maar dat bleek toch ook niet zo te zijn. Toch genoot ik ook weer van deze vis, heerlijk om op vakantie vis te kunnen vangen, dan weet je dat je goed bezig bent!

Hierna bleef het stil op het achterste meertje en besloten we weer door de smalle doorgang heen te manoeuvreren om het laatste uurtje op het voorste meertje te gaan vissen. Daar aangekomen wist Ben zich een talud te herinneren wat wellicht interessant zou kunnen zijn. De wind maakte het wel moeilijker om het talud aan te houden, maar toch lukte het aardig en wist Ben op zijn Torob een mooie vis te haken.

De Torob zat goed vast tussen de kaken van de snoek, deze hybride jerkbait was erg geliefd op de eerste dag. Met harde wind kun je de Torob namelijk nog lekker vissen, diep aanbieden en af en toe een ‘fataal’ hangmoment toevoegen.

Dit was de grootste vis voor Ben op deze dag en een half uurtje later kregen we een belletje van Herman dat hij bij de helling stond. De dag was voorbij gevlogen, maar met 12 stuks mochten we toch echt niet klagen.

Toen eenmaal de boot op de trailer lag, kregen we te horen dat de andere jongens niet zo veel hadden gevangen, maar wel een prachtige vis van 114cm hadden gepakt op de Fatal Attraction boven een gat van 6m water. Piet was de gelukkige vanger en was zo trots als wat op zijn vis, en dat is te begrijpen, wat een bak!!

In Ierland wordt, net zoals bij ons in Nederland, fors gehamerd op het feit dat we mogen genieten van het vissen op snoek, maar wel ten alle tijden Catch and Release moeten handhaven. Ook bij dit meertje werden de vissers erop attent gemaakt dat men hier Catch and Release moeten beoefenen.

We reden met een voldaan gevoel terug naar huis door het prachtige Ierse landschap. Het was een genot om weer in Ierland te zijn, en die avond bewees dat maar weer eens. Voor het diner pakten we samen met Piet en Ed een paar biertjes, om daarna een heerlijk 3 gangendiner te nuttigen bij een prachtig restaurant. Allen waren we benieuwd wat de volgende dagen zou gaan brengen, iig heel veel harde wind, wat wel eens nadelig zou kunnen zijn voor het vissen op Lough Derg, maar ook op de East Clare Lakes…