Sinterklaas in het land; Taai taai!

Ik krijg de snoeken maar moeilijk gevonden de laatste tijd. Komt het dat de snoeken niet willen of ben ik gewoon verkeerd aan de gang? Ik zie veel snoeken op het internet voorbij komen die gevangen worden met doodaas. Af en toe kriebelt het dan toch stiekem wel een beetje om eens wat makrelen op de bodem neer te leggen, maar als puntje bij paaltje komt hou ik het toch altijd maar bij kunstaas.

Samen met Piet, RoPa en Davé besloten we een kleinschaliger water te gaan bevissen. Nog voordat de boten te water lagen hadden we al de grootste lol. Vooral Davé (die volgens mij nooit meer bij RoPa in de boot stapt) was het haasje…

Nadat RoPa veilig te water lag, was het de beurt aan Piet’s boot. Deze kleine en makkelijk op te tillen boot lag in no-time in het water, de spullen werden ingeladen en ook wij konden aan de slag! De eerste keer op dit water wisten we samen 19 snoeken te vangen, ik hoopte op hetzelfde resultaat!

Het kunstaas werd geselecteerd en het trollen kon beginnen. We mochten genieten van een schitterende omgeving en met een zonnetje dat probeerde door de mist heen te komen. We trolden wat af en bij een brugje aangekomen besloten we wat te gooien. Ik trapte af met een Tracker, Piet met een Roze grinder, en het was dat laaste stuk kunstaas wat na een aantal worpen hard werd gegrepen. Piet mocht even aan de bak en kon iets of wat later poseren met een schitterende, al redelijk vette, vis!

We wierpen de stek nog wat af, maar verdere actie bleef uit, dus besloten we door te gaan trollen. Vooral de Fat Izy bleek uitermate geschikt op dit water, wat op zijn diepst 3m was. Met de harde ratel worden de vissen ‘gealarmeerd’ dat er iets aan komt en dat leverde al trollend toch wat vissen op. Vooral Piet wist in een korte tijd goed te scoren met de Fat Izy in Hot Leopard kleur.

Niet veel later was het wederom raak voor hem, eerst werd mijn Fat Izy gegrepen, maar die vis wist deze te lossen. Toen we eenmaal een stuk verder getrold waren, was het Piet’s Fat Izy die gegrepen werd door een snoek.

Hierna bleef het stil…totdat mijn telefoon ging! Het was RoPa die me wist te vertellen dat hij zojuist een 102cm snoek te pakken had gekregen. Hij viste de kant waar de zon opstond af met een Tracker in zijn geliefde Green Perch kleur en bam, daar was de kneiter van de dag! Felicitaties werden uitgewisseld en we gingen weer door. Ook Piet en ik besloten het kantje waar de zon op stond af te werpen, maar zonder electromotor ging dit wat moeizaam, daarom besloten we gewoon door te gaan met trollen.

De uren verstreken en het was bijna tijd om weer te gaan. Maar niet voordat we nog 1 laatste stek zouden bevissen. Aasvis lag er volop, nu nog maar hopen dat de snoek er zin in zou hebben. Ik smeet een Rattlin Hunckbak te water, Piet ging voor een ‘The Shad’ en wederom was het dit laatste stuk kunstaas wat onderschept werd door een snoek. Voor Piet een goeie dag, voor mij een dag met een dikke 0 qua vissen, maar een dikke 10 qua sfeer en visserij!

Het kan niet altijd raak zijn en daar was vandaag een voorbeeld van. Je kunt nog zoveel kunstaas hebben en nog zoveel uren maken op het water, als de vis moeilijk te verleiden is, dan kun je het zwaar krijgen…

Gelukkig had ik de dag erna nog een visdag. Ditmaal vanuit mijn eigen boot, samen met Lian. Lian is een winkelier waarmee ik zaken doe bij Ultimate B.V. en hij had wel interesse om samen eens te gaan vissen. We besloten dicht bij huis te gaan, om zo de uren goed te benutten. Wel was het voor mij een nieuw water, ik was er nog nooit geweest! Vaak begin ik dan trollend, om zo de structuur en interessante stekken van een nieuw water te ontdekken en in mijn GPS te zetten indien nodig.

Na wat uurtjes trollen, was ik het die eindelijk een verlossende aanbeet kreeg. Nou aanbeet, de vis ging erg sloom aan de Fatal Attraction hangen, zo sloom dat ik eerste dacht dat ik vast hing. Ik viste de swimbait namelijk vlak boven de bodem. Nu zullen sommige denken, was het dan zo ondiep? Nee, ik heb een quick link (karpervisserij) bevestigd aan mijn wartel van mijn onderlijn, zodat ik daar verschillende gewichten van wartellood aan kan hangen en indien nodig snel en gemakkelijk kan wisselen. In dit geval een 40gr’s wartellood, zodat de Fatal Attraction net boven de bodem liep.

De vis zwom netjes weg, handen werden geschud, en het trollen werd hervat. Dit deden we uur na uur, maar actie bleef compleet uit. Op een wat dieper stuk (4,5m) lieten we nog wat shads zwemmen, maar ook deze werden niet gegrepen. Het trollen werd weer hervat en ineens uit het niets werd mijn Shadclone hard gegrepen. Een mooie vis gaf goed strijd, maar gelukkig kon ik nog wel even op de foto!

Nadat alles weer gereed was, werd het kunstaas weer te water gesmeten en nog geen 10 seconden later kreeg ik weer een hengst op mijn Shadclone. Helaas wist deze vis de dans vroegtijdig te ontspringen, maar ons vertrouwen was weer terug!

Op het desbetreffende stuk kregen we beide nog wat aanbeten, maar niets bleef hangen. Het vissen in de mist had echter wel iets ‘magisch’, en gelukkig dat er geen zware scheepvaart op dit water aanwezig was, want ik vernam in de avonduren dat een flink aantal mensen bekeurd waren op het grote water ivm het ontbreken van de juiste zaken voor het vissen in de dichte mist.

De boot werd weer getrailerd en we zochten onze weg naar huis. Het weekend waarin op bepaalde plekken Sinterklaas aan  kwam, was voor mij een ‘taai taai’ weekend!