Rivier snoeken!

Na de mini-break besloten Ben en ik eens de rivier op te zoeken. Eigenlijk uit pure noodzaak, daar ik in de avond een feestje had waar ik op tijd zou moeten zijn. Geen gestres, geen gehaast, nee lekker relax op ons gemak naar de rivier toe, boot gereed maken, kunstaas selecteren en vissen maar. Er zat wat stroming op en het was gekleurd, ons vertrouwen begon met de minuut te stijgen! We begonnen de dag al werpend op 2 verschillende stekken, maar daar kwam geen actie vandaan. Vanaf de laatste stek besloten we een eindje te gaan trollen. Op plassen kun je van werpstek naar werpstek varen en flink werpen, op de rivier wil het nog wel eens lonen om lange stukken te trollen. Zo bestrijk je meer water en een rivier is altijd in beweging, de vis kan op iedere plek liggen. Ik ging aan de slag met een Deep Sniffler en een Tyson, Ben gooide een Grinder op zijn steunhengel en zijn good-old floating  Fatso op de handhengel. Het was die laatste die na een korte poos trollen kei hard gegrepen werd door een leuke rivier snoek!

We trolden door, ik kreeg nog een flinke tik op de Tyson, maar daar bleef het bij. We kwamen weer aan bij een lange interesse werpstek, het kunstaas werd gewisseld en al snel waren we een prachtige kant aan het afwerpen. Vis ik op stekken zonder waterplanten, maar met een grillig talud dan gebruik ik vaak jerkbaits of swimbaits. Met deze aasjes kun je leuk spelen en een snoek echt ‘teasen’. Op moment van spreken ben ik eigenlijk 90% van de tijd werpend aan het vissen op dit soort stekken met onze nieuwe swimbait de Fatal Attraction. Met 95gr een goed te werpen swimbait die ook nog eens langzaam zinkt! Hij is gewoon binnen te draaien, maar twitchend en jerkend komt deze swimbait het best tot zijn recht. Een kleine snoek vond dit ook en greep de swimbait vol overtuiging. Onthaken was er niet bij, want langs de boot wist de vis zichzelf te ontdoen van het kunstaas.

Het werpen ging door en op een gegeven moment zei ik tegen Ben dat er toch ook wel eens een grotere tussendoor zou kunnen lopen. Ik had de woorden nog niet uitgesproken of de Fatal Attraction in Hot Leopard kleur kreeg weer een klap te voortduren!

Een prachtige en stevig gebouwde rivier snoek kon ook niet van de swimbait afblijven. Voor mij toch wel mijn favoriete aasje uit de hele nieuwe Rozemeijer serie hardbaits.

Het exemplaar wat ik in bezit heb is al flink afgekloven door verschillende snoeken. Ik heb tevens gemerkt dat je deze swimbait redelijk ‘weedless’ kunt vissen. Natuurlijk, denk nu niet dat je hem net zoals een Grinder door volle planten velden geen kunt rossen, maar al trollend tussen lelies etc viel me op dat er relatief weinig planten werd gepakt. Werpend kun je hem mooi sturen en kun je hem schitterend tussen de gaten in de plantenvelden vissen.

Na de bovenstaande vis, kwam er werpend niets meer van de stek af. Echter om een nieuwe stek te bereiken, gingen we al trollend toch weer over de werpstek heen. Ben had even geen idee wat aan zijn handhengel te doen. Ik overhandigde hem onze Fat Izy. Dit kleine bolle ding, vernoemd naar pro-staffer Renier Izeboud, zou het perfect moeten doen op de rivier, en niet alleen voor de snoek! Wat te denken van grote baarzen, windes en roofblei? Het is eigenlijk een schitterende allround plug, groot genoeg voor het grote water, klein genoeg voor de polder. Het liet ook niet lang op zich wachten dat de Fat Izy gegrepen werd!

Klein maar fijn zullen we maar zeggen. De dreggen werden overigens geknipt bij deze vis. Kleine vissen zul je relatief snel grotere schade berokkenen als je er een dreg uit gaat peuteren. Het zijn de vissen van de toekomst, dus wees extra voorzichtig met de kleine rakkers en knip daar waar het nodig is de dreggen kapot!

Wat ook altijd mooi is bij de rivier visserij, is de schitterende natuur. We zitten vaak op plassen en daar zie je relatief weinig vogels. Al trollend over een rivier kom je vaak op de overe talloze weidevogels tegen, ganzen, maar ook schapen en koeien zijn soms een genot om naar te kijken. Ze halen de meest gekke streken uit!

De wind stond ideaal op de volgende lange stek (stekken op de rivier kunnen soms wel een km lang zijn!), maar daarvoor moesten we er wel eerst overheen trollen, om daarna te gaan werpen. Ik zat aan de binnenkant en liet een Fatal Attraction lekker ondiep over de stenen en planten heen lopen. Aan de handhengel onze gebochelde ratelaar. Dit aasje was voor ons moeilijk te testen in de eerste fase, daar de bevestigingsogen helemaal verkeerd zaten. Na lang experimenteren hebben we eindelijk de juiste positie gevonden en nu loopt de Rattlin Hunchback perfect! Dit vond ook een agressieve snoek, die tijdens het binnendraaien van de ratelaar er vol op vloog, wat een spektakel!

Op de foto kun je zien dat ik hem aan het voorste oog heb bevestigd. Dit is het zogenaamde ‘trol bevestigingspunt’. De ratelaar zal aan dit ook met zijn neus naar beneden lopen en flink schudden, waardoor de kogels in de 3 verschillende kamers een flinke herrie zullen maken. Het achterste oog is ideaal tijdens het werpend vissen. Laat je hem afzakken naar de bodem, dan staat deze met zijn neus op de bodem en de dreggen vrij. Er zal weinig vuil worden gepakt en zo kun je hem perfect door scholen aasvis heen rossen. Ideaal voor de koudere periodes of als de vis wat dieper te vinden is!

Toen we de stek eenmaal hadden afgetrold, werd de boot dwars gelegd en begonnen we aan een hele lange en schitterende drift, die helemaal 0,0 actie op leverde! We snapten er beiden helemaal niets van, er zou toch echt wel een actieve vis op de stek moeten liggen. Het mocht niet zo zijn, en we besloten de andere kant van de rivier af te trollen, richting de trailerhelling. Aan die kant was het dat Ben op zijn felrode Bill Lewis ratelaar de laatste vis van de dag wist te haken.

Wederom geen monster, maar het is een goed teken dat er wat kleine vis op de rivier zat. We sloten de dag af met 6 snoeken, voor ons een top resultaat! De vangsten zijn de afgelopen jaren niet zo best geweest op de rivier. Echter met wat stroming en kleur heb je kans op zulke dagen. Ons vertrouwen is iig weer voor een groot stuk terug en ik heb zo het vermoeden dat ik nu weer wat vaker op de rivier te vinden zal zijn!