Meedogenloos Derg 2011 (Part 1)

Iedere snoekvisser in Nederland kent Lough Derg. Dit immense lough met een oppervlakte van 13.000 hectare en strekt zich uit over 40km van Portumna in het noorden tot aan Killaloe in het zuiden. Het breedste punt zul je vinden tussen Scarriff en Youghal Bay en dat is ruim 12km!

Het noordelijke gedeelte van Lough Derg is het ondiepste gedeelte, je zult daar veel landtongen en ondiepe oeverzones vinden. Het zuidelijke gedeelte is het diepste gedeelte, met wel dieptes tot 36m. Echter ook in het zuidelijke gedeelte zul je veel ondiepe oeverzones aantreffen daar de snoek zich goed thuis voelt.

Robert-Paul en ik besloten een hele poos terug, na een goed gesprek met Herman Molenaar van FisHerman (www.fisherman.nl) , eens een bezoek te gaan brengen aan Lough Derg. Voor Robert-Paul de allereerste keer op Lough Derg, voor mij zou het de 3e keer worden. De voorbereidingen werden al zeer snel getroffen en we stippelden samen een goed en gedegen plan uit om goed voor de dag te komen op Lough Derg.

Als eerste zijn we samen gaan zitten en hebben we een lijst gemaakt welk kunstaas we mee wilden nemen. Van voorgaande jaren wist ik dat je eigenlijk altijd teveel kunstaas meeneemt, dus we besloten alles op papier te zetten en het kunstaas te minimaliseren. Een korte opsomming van wat we allemaal bij hadden om de Ierse snoeken te belagen:

• Hybride jerkbaits: Torob, Chubby, Bössel & Fatboy
  • Glider jerkbaits: Buster Jerk, Striker & Tracker
  • Zager jerkbaits: Bobbiebait, Suick & Jack18
  • Pluggen: Perch, Li’l Ernie, Tyson & Deep Sniffler
  • Swimbaits: Spro BBZ, Fatal Attraction, Clever Peacock & Clever Trout.
  • Rubber: The Shad, Replicant, Shad Clone & Pike Attack
  • Spinners/Spinnerbaits: 10” Double Cowgirl & Pearson Grinder

Bovenstaande was het kunstaas wat we mee zouden nemen naar Ierland. Niet te veel, niet te weinig, en deels bewezen kunstaas voor Lough Derg. Daarnaast hadden we zelf ook veel vertrouwen in dat kunstaas en dat is wellicht nog wel het belangrijkste! Vis je met vertrouwen, dan zul je vangen!

Ik vervoerde het kunstaas zonder dreggen en los in mijn bagage. De stukken kunstaas werden ingerold in mijn t-shirts & truien. Zo bleven ze goed beschermd (een lip zou maar afbreken) en het bespaarde erg veel ruimte. Er ging wel 1 grote diepe tackle tainer mee met daarin de dreggen en de shads, maar de pluggen en jerkbaits werden los vervoerd. Het plan was om in Ierland een emmer te kopen, wat gaten erin te boren en het kunstaas in de rand op te hangen. Kost een paar euro, maar scheelt wel erg veel in ruimte & gewicht in je tas, die trouwens maximaal 20kg mag wegen.

Tevens ging er goed onthaak materiaal mee, het complete Rozemeijer tangen pakket + een Knipex kniptang voor de gevallen waarbij een snoek zou besluiten een stuk kunstaas vol te inhaleren.

Dan de hengels & reels. Materialen die je absoluut niet kunt missen op een visvakantie en daarvan gingen er een hoop mee. We besloten de lichtere jerkbaithengels thuis te laten en alleen de zwaardere mee te nemen. Denk hierbij aan de nieuwste Jerk-It t/m 100gr, maar ik had ook een Master Selection Jawbreker bij die tot 150gr gaat. Stevige stok die ik wilde gaan inzetten voor het gooien met swimbaits. Daarnaast de Grind-it, 2-Cast it 270cm, Qualifier cast & troll 270 en Master Selection Bonecrusher.

Al deze hengels warden vervoerd in een stevige koker. De voorgaande jaren maakte ik gebruik van een stevige PVC koker, echter door de jaren heen merkte ik dat verschillende vliegtuigmaatschappijen, verschillende maximale lengtes hanteerden. Gelukkig kwam ik daar altijd mee weg, echter besloot ik voor mijn Amazonetrip een Plano reiskoker te kopen, die is namelijk in lengte verstelbaar. Daar we alleen maar 2-delige hengels bij hadden, werd de lengte van de koker aanzienlijk ingekort. Om onze belangrijkste tools voor deze vakantie te beschermen stopte ik eerst wat ondergoed in de koker, toen de hengels en om de toppen te beschermen een hele zwik sokken in de lege ruimte in de top van de koker. Zo konden de toppen niet op en neer schieten, en bleven ze netjes op hun plaats.

Qua reels gingen de volgende exemplaren mee: Calcutta 251, Record 51, Exquisit & Revo Toro Winch 51. Allen waren voorzien van 40ponds gevlochten lijn, stevig genoeg om die Ierse krachtpatsers te kunnen bevissen. De reels werden netjes ingepakt tussen de kleding zodat ze, hopelijk, onbeschadigd zouden aankomen.

Tevens had ik 2 H-Markers neergelegd op mijn bank om mee te nemen, maar deze bleek ik te zijn vergeten om in te pakken. Stom, want met harde wind biedt zo’n H-Marker echt uitkomst! Markeer de stek waar je wilt vissen en dan kun je, je al driftend oriënteren op de stek en waar te gooien. Vooral op onbekend water een uitkomst. Meenemen dus die H-Markers!!

Wat je verder niet moet vergeten is: Zonnebrand, polaroidbril, waterdichte schoenen of laarzen, warme kleding, petten en een kleine verbandkoffer met pleisters.

We vlogen op 30 april tegen 17.00 uur vanaf Schiphol met Aerlingus naar Dublin. Alleen bij het inchecken van de hengelkoker ging het al bijna mis. Een o zo aardige grondstewardess beweerde van hoog tot laag dat ik slechts had voldaan voor de terugreis van de hengelkoker en niet voor de heenreis. Zelfs de officiële print van de bevestiging kon haar niet overtuigen?! Al stampvoetend moesten we naar de Aerlingusbali waar wederom zo’n o zo aardige dame hetzelfde beweerde. Mijn mond viel open van verbazing, maar gelukkig was daar onze redding! Een oplettende collega liet de dame in kwestie heel vlug zien dat er toch wel echt: AMS-DUB stond evenals DUB-AMS. De koker kon dus mee zonder extra kosten (lees €40,–) te moeten betalen. De tassen voldeden aan de gewichtseisen en al snel zaten we aan een flesje bier en wat fris achter de douane, op naar Ierland!

Vliegreis was van korte duur en daar stonden we dan op het vliegveld. De avond van te voren had ik via de website van FisHerman de bustijden opgezocht van JJ Kavanagh & Sons. Deze vertrok tegen 19.00 uur vanaf het vliegveld. Na wat te hebben gezocht kwam de bus ineens langs rijden en voordat we het wisten zaten we in de bus, op naar Birdhill. We kozen voor een ‘adult return’ en deze koste ons €28,– en was 45 dagen geldig. Kleine tip, bekijk eerst de busreis voordat je een ticket gaat boeken…wij moesten op de terugweg heel vroeg in de bus zitten en heeeeel lang wachten op het vliegveld namelijk!

Aangekomen in Birdhill werden we opgewacht  door de goedlachse Herman Molenaar en binnen 15 minuten waren we op de eindbestemming: De B&B van FisHerman in Killaloe Ierland!

Handen werden geschud met Otto Brons die daar 6 weken stage liep, spullen werden uitgepakt, kunstaas van dreggen voorzien, het nieuwe Rozemeijer kunstaas getoond, koffers naar de kamers, en al snel lagen we te dromen over alle avonturen die we zouden gaan meemaken op het immense en meedogenloze Lough Derg!

Ik ga jullie in een volgend artikel wat meer vertellen over de visserij op Lough Derg, Robert-Paul zal de intense East Clare Lakes behandelen. Het wordt geen dag tot dag vangstverslag, want hoe graag we het ook zouden willen vertellen, de visserij was extreem taai, maar toch hebben we onze visjes wel weten te vangen. Hard werken wordt vaak beloond zullen we maar zeggen!