Op visvakantie in Nederland…meer dan 100 snoeken! (1)

Werpen tot het donker wordt

Vorig jaar waren Robert-Paul en ik voor het eerst op visvakantie geweest in eigen land. Ondanks het warme weer hadden we een goede week gehad, in vier dagen vissen 20 snoeken met 4 meterplus vissen erbij. Dit jaar zouden we het dunnetjes overdoen, met Thijs van der Sanden erbij.

De voorbereidingen waren de afgelopen twee maanden in volle gang. Camping werd geboekt, kunstaas werd uitgezocht, nieuw materiaal werd aangeschaft om een week lang te knallen. Niets werd aan het toeval over gelaten. Dit jaar zou zouden we van maandag t/m zondag gaan en hadden we dus langer de tijd. Tijd die uiteindelijk ontzettend goed benut is, we hebben een topweek gehad! Hoe goed deze week was komt in de komende verslagen van de verschillende pro staffers naar voren. Ik licht alvast een klein tipje van de sluier op, de droomgrens van 120cm is meerdere malen gehaald en in totaal zijn er meer dan 100 snoeken gevangen, in Nederland…

Maandag
Maandag, de dag van vertrek. Nadat ik ’s morgens mijn vriendin gedag had gezegd toen zij naar haar werk ging, werden de laatste spullen van zolder gehaald. Alles werd klaar gezet en iets later dan afgesproken stond Ropa (Robert-Paul) voor de deur. Hij had nog een “dubbel-check” gedaan of hij alles bij zich had. Snel naar de supermarkt om de nodige proviand aan te schaffen, auto inladen en op naar de camping. Ook daar ging alles soepel en al snel stonden we op het veld. Wachten was nu op Thijs die de camping spullen bij had, zodat we het kamp voor de week konden opzetten.

Nadat Thijs gearriveerd was en het kamp was opgezet, werden we getrakteerd op penne met pikante kip, welke door Thijs zijn moeder was gemaakt. Heerlijk!!! Tijdens het eten begon het echt te kriebelen en nadat de penne verslonden was werden beide boten getrailerd. De visvakantie was nu echt begonnen! Over de eerste avond kan ik eigenlijk heel kort zijn. In totaal werden de eerste 3 snoeken gevangen. Geen grote en qua aantallen niet in verhouding tot de volgende 3 dagen!

Dinsdag
’s Morgens 7 uur gaat de wekker. Pff… dat is wennen na een zonvakantie waarbij er alleen maar uitgeslapen werd. De motivatie is hoog en we willen snel aan de gang. Thijs heeft voor deze dag een gast uitgenodigd die ook zal blijven slapen om de volgende dag bij Ropa aan boord te stappen. Na het ontbijt en het gereed maken van de boten gaan er twee auto’s richting helling. De boten glijden soepel het water in en koers wordt gezet richting de stekken. Het vissen kan weer beginnen!

Bij Ropa en mij bleef het lang stil. Stekken die vorig jaar goed waren leveren nu geen aanbeten op. Voor de vakantie hadden we al besproken dat we een aantal nieuwe stekken wilden proberen. Met de 6pk achter Ropa zijn boot zou dit lang varen zijn, maar dat zou ons er niet van weerhouden. Zo gezegd, zo gedaan. Op naar de nieuwe stekken! Daar aangekomen lag er een lange en brede strook met de nodige bedden fonteinkruid. De stek was nog nieuw voor ons. Om deze goed te leren kennen zouden we eerst gaan trollen en daarna de goede stukken afwerpen. De bedden met fonteinkruid zijn erg dik en hier is niet doorheen te trollen met pluggen, jerkbaits, etc. De Grinders (spinnerbait met twee opstaande enkele haken) werden weer uit de tas gehaald en aan beide hengels gemonteerd. Deze zijn goed door het fonteinkruid heen te vissen, zonder al te veel planten te haken.

We zijn niet lang aan het vissen als Ropa de eerste vis van de dag haakt. Een leuk snoekje heeft zijn spinnerbait aangevallen. De vis vecht voor wat deze waard is, maar moet de strijd in zijn nadeel beslechten. In het water wordt de vis onthaakt en mag direct weer zwemmen. De nul is eraf en we gaan vol goede moed door! Na deze vis komen er nog wat aanbeten en enkele worden geland. Opvallend was vooral de baars die Ropa wist te vangen op de spinnerbait. Nog niet eerder is ons dit gebeurd. Een gevalletje grootheidswaanzin of gewoon nieuwsgierig? Hij kon het ons in ieder geval niet vertellen. Ondertussen vangen we allebei onze vissen op de spinnerbaits die door de planten lopen. Toch geeft het trollen ons geen voldoening en besluiten we te gaan werpen, Ropa pakt een spinner, ik blijf toch bij de spinnerbait.

baars op de spinnerbait

De wind staat gunstig waardoor we een mooie lange drift over de plantenbedden kunnen maken. Het kunstaas loopt er toch soepel door heen, dus dat moet geen problemen geven. Het blijkt wel weer dat fonteinkruid erg geliefd is bij de snoek, want al snel krijgt Ropa een dreun op zijn hengel. De spinner is onder water door een forse snoek geattaqueerd. De Master Edition Power House buigt mooi mee en vangt de runs van de snoek op. Een mooie 90+er speelde even voor een vis waarvan wij dachten dat hij groter was. Geeft niet, een 90er is ook een schitterende vis!

type straatvechter

Hierna blijft het lang stil en varen we richting een andere stek. Ook hier weer een lang plantenbed op een diepte van een meter of twee. Ideale schuilplek voor snoek! Het is even zoeken naar de juiste drift, maar dan komt al snel een aanbeet. Mijn spinnerbait krijgt het zwaar te voorduren en lijkt inmiddels al flink gebruikt, terwijl hij nog nieuw was! De 80er die hier de veroorzaker van was komt even kort aan boord om bewonderd te worden en mag dan weer tuinieren tussen het fonteinkruid. Na een paar worpen mag ik weer aan de bak en een vis van hetzelfde formaat komt langs de boot. Zo te zien hebben we een aardig veldje gevonden. Dit was voor mij vis nummer 4 van de dag, Ropa staat op 7 vissen.

“Ja!” hoor ik ineens naast me en zie de Power House van Ropa weer aardig krom staan. “Haha… ik heb je gedubbeld, 8 tegen 4!” is de volgende opmerking. Op dat moment krijg ik ook een flinke tik en weet de haak goed te zetten. “Nee hoor!!” roep ik gelijk en Ropa staat met verbazing te kijken, waarna we allebei in schaterlachen uitbarsten. Geweldig, twee aanbeten tegelijk. Allebei weten we de vis te landen en ik krijg de eer om met ze op de foto te gaan. Altijd leuk om zo’n foto in het album te hebben!

“Double hookup!”

Geconcentreerd wordt alles nog afgeworpen, maar een aanbeet blijft uit. Ik kreeg het idee dat de meeste vissen achter de planten lagen in plaats van ertussen en besloot om aan de andere kant van de planten terug te trollen om opnieuw een drift in te zetten.

Al trollend is het wederom Ropa die een doffe klap op de steunhengel krijgt. Zijn Qualifier Cast & Troll staat te bonken in de steun. Wederom lijkt het om een goede vis te gaan van het type straatvechter. Kopschudden, springen, snelle runs, niets is deze vis te gek. Toch blijft alles goed op zijn plek zetten en wordt deze vis geland, Ropa mag met de eerste metervis van deze vakantie op de foto, 100cm exact.

Eerste metervis van de vakantie

Uiteindelijk besluiten we de visdag met 14 snoeken in totaal. Een ontzettend mooi aantal op een water waar we niet dagelijks komen. Met 1 metervis erbij en een paar 90ers waren wij ontzettend tevreden. Vreemd genoeg viste Thijs met zijn gast op dezelfde manier, maar kon bijna geen aanbeten krijgen. Zij moesten zich tevreden stellen met een paar snoeken. Heel vreemd en waar dat aan lag weten we nog steeds niet. Na de dag geëvalueerd te hebben zijn we snel de slaapzak ingekropen. De volgende dag zou weer lang worden, waarbij de wekker om 7uur zou gaan. Op naar de volgende dag…